Tätä kirjoittettaessa kausi on loppunutmuutama viikko sitten Syltin PWA kisaan, 2012 kausi oli todella menestyksekäsvarsinkin SM kisoissa Kalajoella. Muutamat kisat jäivät ajamatta tuulenpuutteessa. Alkukaudestahuhti-toukokuussa suomalaiset lähtevät Kreikan Rhodokselle, verestämääntaitojaan kauden jäljiltä ja trimmaamaan uutta kalustoa ennen kisoja. Minä otinmukaan Formula laudan, 11.0 neliöisen Gaastra Vaporin, Slalom-laudan, 6.4 ja7.9 Gaaatra Vaporin. Ensimmäisenä päivänä pääsin ajamaan formulaa 11.0 neliönpurjeella. Sain paketin kasaan heti, purje oli niin sanotusti heti valmispaketista otettaesta. Purje oli nopea, vakaa ja tasapainoinen, mikä antaamahdollisuudet keskittyä vain ajamiseen. Lautani on yksi markkinoidenparhaimmista laudoista. Se on nopea ja helppo ajaa, mikä tekee ajamisestavaivatonta. Nyt on alla niin hyvä paketti että ei pysty huonoja sijoja laittamaankamojen piikkiin ;) Rhodokselleoli tullut huippu formulakuski Norjasta Anders Löken. Hän on maailmanmestari jaNorjan huippukuski. Hänellä oli lähes sata kiloa painoa, mutta ajoi kuitenkinyhden koon pienemmällä purjeella kuin suomalaiset aikuiset. Hänen vauhti olijäätävän nopea. Parin päivän jälkeen aloin pysyä hänen perässään kevyelläkelillä. Mutta kun keli nousi Lökenin vauhti vaan kasvoi kasvamistaan. Lökenantoi todella korkean mittatikun. Hän kertoi pieniä niksejä kisataktiikkaankuin myös vauhtiin. Mutta kyllä hän ihmetteli että sitä sain nostettuayhdenpäivän aikana vauhtia todella paljon. Tästäoli hyvä aloittaa kausi Melsten Perinteisestikisakauden aloittaa Melstenin formulakisa, mutta heikkotuulisen viikonlopuntakia yhtään lähtöä ei saatu ajettua. Baltic cup osakilpailu Viro Kesä-heinäkuun vaihteessa Baltic-cup Virossajoka oli myös suomen formularankingin osakilpailu. Lähdimme matkaan kotoatorstai-iltana töiden jälkeen kohti etelä-satamaa, josta nousimme Tallinkin kyytiin.Illalla olimme pelipaikoilla valmiina seuraavana päivänä alkavaan kisaan. Perjantai aamunakatsottiin ikkunasta ja todettiin että "Tänään ei tulla kisaamaan". Lauantai aamuna tuulireippaasti maalta päin, mikä tietää todella puuskaista/reikäistä tuulta.Kipparikokouksen jälkeen minun luokka (formula) lähetettiin radalle, tuuli noin4-7 m/s. Lähdin pääpurjeellani kisaamaan, 11 neliön Gaastra Vapor:illa. Purjeja lauta tuntui toimivan hyvin, mutta trimmit eivät tuntuneet yhtä hyviltä kuintreeneissä. Ensimmäinen startti veneen vierestä täysillä tehoilla ampaistenylätuuleen. Ylämerkille kolmantena aivan edellä olevissa kiinni. Huomasin ettäkärjen kaverit eivät pystyneet laskemaan aivan niin alas kuin minä. Eli kevyenkelin treenileiristä oli hyötyä alkukaudesta! Alamerkille ja siitä sitten ylössamassa järjestyksessä. Ylämerkille tultaesssa olin kärkipaikkaa pitävän JanisPreissin yläpuolella. Alhaalla olin aluksi menossa väärää reittiä, mutta sittennäin miten Janis ajoi. Ei kun takaisin merkille ja kolmantena maaliin. Ihanhyvä suoritus kauden ekasta startista, yleisessä(aikuisten luokka) luokassajossa osaan ottajia reilu 60. Toisessa startissa samataktiikka. Veneeltä paukusta ylös. Ajon aikana katsoin että purjeen isoinikkuna näytti löysältä, mutta en kiinnittänyt huomiota sen enempää. Toisenvendan jälkeen pieni pamahdus kuului, katsoin isoa ikkunaa ja latta oli mennytrikki. Rikkoutumisen vaikutuksesta kryssikulma ylätuuleen heikkeni ja nopeuskärsi. Pikku hiljaa takaa tulevat alkoi lähestyä, osa ohittikin. Olin noin 10.sijalla vikalla merkillä, jiippasin ja samalla etulenkki repesi kiinnityksistä.Jonka seurauksesta purje kaatui veteen, samalla kaksi kisaajaa tuli ohi. Tästäalkoi sitten alamäki. Lopputuloksissa olin yleisen sarjan 15. Alle75 kg miehissä 1. ja nuorten sarjan 2. PM Ruotsi, Halmstad Perjantaiaamuna oli rekisteröinti kello 9-10 ja kipparin piti olla kello 11, muttakisajärjestäjät eivät olleet saaneet järjestettyä asioita tarpeeksi nopeasti.Radalle päästiin vasta vähän ennen kello kolmea. Ja koko aamun oli tuulluttarpeeksi formulalle että radalle pääsy ei ollut edes tuulesta kiinni! Edessäolisi vielä kolmen kierroksen rata, mikä kuulosti hullulta normaaliin kahteenkierrokseen nähden, ja sitä se oli. Ensimmäinen startti oli hyvä, osakisaajista halusi pitää laudan plaanissa joten laskivat lähtölinjaa alaspäinlinjan toiseen päätyyn asti. Minä otin pienen riskin, lilluttelin veneenviereen ja toivoin että tulisi puuska millä saisin laudan plaaniin. Ja puuskatuli 10 sekunttia ennen starttia, ja sain lasketella ales linjaa mikä oli aivantyhjä puoleen väliin asti, koska aikaisemmin lähteneet olivat pakkautuneetlinjan toiseen päähän. Ylämerkillä olin noin 6-9 sijoilla, kokeilin alaspäinmentäessä sisäkautta menoa mikä ei ollut aivan paras ratkaisu kun muutama pääsiohi alamerkille tultaessa. Toisen kierroksen kryssillä kirin parin ohi janostin itseni sijalle 8. Ajelin viime vuoden Nuorten MM-mestarin perässästartin loppuun. Hän teki kaulaa alatuulen, mutta minä kirin ylätuuleenmentäessä. Lauantainaei ajettu yhtään. Puoli viisi alkoi tuulla silmin nähden tarpeeksi. Eikäkisaohjeisiinkaan oltu merkitty viimeistä mahdollista lähtö aikaa. Järjestäjäpuolituntui vähän laiskalta, ja enemmän valmistautui illan Barque-tarjoiluun kuinkisaamiseen. Sunnuntainaaurinko paistoi ensimmäisen kerran kisojen aikana ja paikalliset sanoi että onmahdollista että efektit toisi tuulta. Mutta ei sieltä tullut mitään, lupsakkaa2-3 m/s vain. Päivän päätteeksi jaettiin palkkinnot, olin nuorten 1. jayleisensarjan (miesten) 8. Kisoista jäi vähän karvas maku. Järjestäjien alkuhidastelua, radan kokonaisuus huono (osa poijuista liian pieniä huomaattomia,ja liian monta kierrosta). Nuorten Formula MM Garda Italy Tiistainaalkoi rekisteröinti ja välinetarkastus. Jäimme odottamaan iltapäivä tuultamutta sitä ei tullut. Keskiviikkona järjestäjät eivät hötkyilleet aamutuuleen jajäimme odottamaan seuraavaa mahdollista lähtöä. Vasta kolmen aikaan alkoitapahtua, rata oli todella haastava. Toinen reuna veti paremmin kuin toinen jatästä syystä porukka ajoi paljon letkassa, eikä ohituksia syntynyt. Toheloinajon huolella ja jäin kympin huonomalle puolelle sekä kisan huonoin lähtöniheti alkuun. Toisessa lähdössä hyvä startti ja viiden sakissa ylämerkillä,mutta epäonnekseni downhaulini naru katkesi ja purje muuttui silmänräpäyksessähitaaksi, raskaaksi ja kankeaksi. Menetin yhden sijan siinä ainakin. Torstainasekä perjantaina iski taas kunnon myräkkä. Yhden kerran kokeiltiin lähtöä,mutta puoletkaan kisaajista eivät päässeet lähtöviivalle. Kisaajat kutsuttiinturvallisuuden nimissä takaisin rantaan, koska tuuli oli puhaltanut miehekkäätyli 20 m/s puuskissa ja keskituuli 17 m/s ympärillä. Lauantaina alkoi paineitatulla että päästäänkö ajamaan, kun pitäisi parantaa sijoja eikä ne itsestäänparane rannalla. iltapäivällä pääsimme ajamaan, sain nakutettua 4-7 sijojamonen lähdön aikana. Virheitä ei tullut kuin muutamia pieniä ja nostin itseni10 sijalta 7 sijalle. Kisoistajäi vähän vaisu omasta mielestä, koska lautavauhti oli mitalli jätkien luokkaa,mutta jotain on mikä sitten tiputti muutaman sijan heistä kauemmaksi tokallakierroksella. Nälkä kasvoi ensi vuoden kisoihin todella ja sitä MM mitalliahaluaa enemmän. Kalajoki SM formula/slalom Kalajokioli ottanut järjestettäväkseen Purjelautailun SM kisat Formula- ja Slalomluokissa, kisat oli nelipäiväiset. Tavoitteet oli alusta lähtien kovat,mitallit molemmista luokista tietenkin. Torstaina kisat pärähti käyntiinkevyessä slalom kelissä. EnsimmäinenSlalom startti ammuttiin ja sinne ensimmäiselle merkille ei päästy niin kuinlajin tapoihin kuuluisi. Kun joutui soveltamaan käännös kohtaa merkin vääränsijainnin takia ajoin kiveen siinä samassa. Kuulemma katapulttini oli niinkarun näköinen että rannas veikkattiin kamojen täystuhoa. Onnekseni vain evätärveltyi käyttökelvottomaksi, mutta lauta ja riki selvisi pahemmiltavauriolta. Kisassa jäin hännille, pikku hiljaa kumminkin sain itseäni nostettuamuiden ohi neljänneksi maaliin tultaessa. Toisesta lähdöstä eteenpäin taistelinTuomon (fin-3) kanssa ykkössijasta. Viimeisissä kolmessa otin lähtövoittoja javarmistin kärkipaikan. Perjantainaajettaisiin vain Formulaa, mikä kelpasi minulle. Odotimme aivan iltamyöhääntuulta mikä onneksi tuli. Ensimmäisessä startissa pääsin ylämerkille omissaoloissa ja sain ajella loppuun asti rauhassa tekien eroa kakkoseen. Toisessalähdössä sössin ensimmäisen kryssin kun tuuli kääntyi. Sitten lay line:ni eivätpitäneet kun tuuli himmasi. Jäin vasta kuudenneksi ylämerkillä. Toisellakierroksella kaikki muut menivät oikeaa reunaa. Perässä jos ajan en pääse ohi,joten oli tehtävä rohkeita ratkaisuja. Päätin mennä vasenta reunaa, ylämerkillekun pääsin olin ohittanut kolme kisaajaa, ja maalissa olin kolmas. Jos rataolisi ollut pidempi olisin päässyt kärjen perään. Kahden lähdön jälkeen olinjaettu toisella sijalla. Lauantainaaamu näytti todella heikolta tuulen suhteen. Ei mitään!! Taas vasta iltamyöhäänalkoi pöhisemään. Otin ensimmäiseen lähtöön melkein ainoana paapuurin lähdön.Se ei tuottanut tulosta. Olin ylämerkillä vasta kolmas. Taas ohitus rumbapäälle. Toisen kierroksen kryssillä olin taas kärjessä, ja maaliin tultaessaolin saanut jäätävän kaulan toiseksi tulleeseen muutamia minuutteja. Yksi lähtökesti noin 15min, ja muutaman minuutin ero on paljon. Toisessa lähdössä jokinei taaskaan toiminut ylämerkille mentäessä. Vasta viides!!! Ohitin lensilläpari ja toisen kierroksen kryssillä yhden ja aivan ylämerkillä kärki tyypin.Vika lenssi meni kuin juna. Sain tehtyä suuren kaulan toiseen taas.Maalilinjalla porukka ihmetteli että olin ylhäällä vielä perässä tulijanasemassa, ja käänsin yhdellä halsilla itseni kärkeen reippaassa johdossa sekäkäännös varmuus ihan omaaluokkaa. Näiden voittojen avulla varmistin kärkipaikanformulassakin. Ensi vuonna pitää saada lähdöt toimii heti ensimmäisellä kierroksella.Se on ehkä treenitauon osaksi syy. Kisoista jäi sentään tupla suomenmestaruusmolemmista luokista, sekä formula-sarjan ranking voitto. Voitin kaiken tälläkaudella missä luokissa kisasin paitsi Slalomin ranking voitto jäi tältäkaudelta. Se on sentään plakkarissa viime vuodelta J Hyväkisamenestyksen myötä sain paikan ammattilaisten PWA kisaan , maailman cupinosakilpailuun Sylttiin. Kisat olivat 9 päiväiset jossa ajetaan useampaa luokkaaSlalom, freestyle ja Wave/aaltoa. Kisajärjestäjät ajattivat muita luokkiaenemmän ja saimme vain kaksi kokonaista eliminaatiota Slalomissa ajettua noidenpäivien aikana. Sijoitukseni oli 34. 60 kisaajan joukosta. Tästäon hyvä jatkaa talven peruskuntokaudelle uudet kujeet mielessä. TerveisinJoel FIN-2
|
Artikkelit‎ > ‎